czwartek, 17 kwietnia 2014

Pielgrzymka na Triduum Paschalnym

Jestem człowiekiem, który czepia się szczegółów. Dlatego z dzieciństwa jedno ze wspomnień jest takie: Wielka Sobota- liturgia- i ja z roku na rok coraz bardziej świadomie zadająca sobie pytanie: dlaczego śpiewamy alleluja, dlaczego w ewangelii czytamy, że grób pusty skoro obok w kaplicy w grobie dalej leży Pan Jezus i "zniknie" zakryty przez pana kościelnego dopiero rano na rezurekcji. Coś mi się nie zgadzało, nie pasowało i nikt nie umiał wyjaśnić dlaczego - bo stwierdzeń: tak ma być - maja buntownicza natura nie przyjmowała:) I w końcu w okolicach końca podstawówki w naszej zdunowskiej parafii nastała rewolucja - liturgia wielkosobotnia zaczyna sie o 20:30 i w nocy procesja rezurekcyjna (rano druga tak dla tradycji heh) - no i w końcu wszystko mi się zgadza. Nie muszę myśleć co mi tu nie pasuje. Mogę skupić się na pełnym przeżywaniu tajemnic paschalnych.

I tak to ukształtowana ma dusza trafia do Chrzanowa. W miedzyczasie jeszcze, doszlifowali mnie do piękna liturgii triduum krakowscy dominikanie. Więc zderzenie z rzeczywistością było tymbardziej bolesne:) Wielki Czwartek bez obmycia nóg, Wielki piatek z nocną drogą krzyżową - a ja widzę już Jezusa w grobie - i znowu koszmar dzieciństwa - liturgia swoje, tradycją swoje po co logika...No i w końcu Wielka Sobota- liturgia o 18 ewentualnie 19 A słońce jak na złość o 19:38 zachodzi...

I jeszcze chyba jako dowcip jedna ze stron parafialnych przypomina: "Życzeniem Kościoła jest, by obrzędy Wigilii Paschalnej rozpoczynały się wieczorem w sobotę, ale nie wcześniej jak po zachodzie słońca. Podkreśla to już sama nazwa "wigilia", która w pierwotnej tradycji chrześcijańskiej była v zawsze nocnym czuwaniem. Zgodnie z wielowiekową tradycją, jest to noc modlitewnego czuwania przed dniem Zmartwychwstania Chrystusa." Eh ... To chyba po to ta notka by jeszcze bardziej rozdrażnić takich jak ja:) Kulminacją liturgicznych absurdów jest fakt, iż po tej paschalnej liturgii Pan Jezus musi pozostać do rana w grobie choć Kościół już odśpiewał radosne Alleluja, no a w tym czasie parafianie kościół na święta będą sprzątać.... co by niedzielny ranek czystą podłogą nas powitał.... Eh Eh Eh

W tamtym roku było już prawie całkiem dobrze. Liturgia Paschalna w Kościelcu była wspaniała, człowiek mógł naprawdę przejść ze starego w nowe. Zmartwychwstanie Pana Jezusa było dla mnie osobiście chyba takie jak to, które przeżyły kobiety gdy przyszły do grobu ...I te bębny przy "barankach młodych" - nawet przy nich zapomniałam że Ksiadz chyłkim odniósł Pana Jezusa spowrotem do grobu... by rano procesje rezurekcyjną od grobu rozpocząć. No ale to było i nie wiem czemu w tym roku wróciło stare....
A ja sie nie zgadzam! Ja bojkotuje Chrzanów.... i Triduum Paschalne będę przeżywać w Trzebinii- dzięki Bogu za taką możliwość! I mówcie sobie co chcecie, że sie czepiam, że to nie jest najważniejsze itd. Pozbierałam liturgiczne "smaczki" z kilku naszych parafii nie po to by się nabijać
Pewnie gdyby nie patrzeć na to zbiorowo to wszystko jakoś wygląda i trzyma się kupy. Jednak dla mnie liturgia jest ważna. Po to ona jest by pomóc w przeżywaniu tajemnic naszej wiary. Liturgia Triduum Pascchalnego jest tak piękna w swej prostocie i jednocześnie bogactwie symboli ... I chce w niej trwać.. Nie potrzeba wiele by postępować tak jak Kościół podpowiada... W tylu parafiach się to sprawdza, dlaczego więc odbierać parafianom możliwość wejścia głębiej w tajemnicę męki, śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa? Może kiedyś, któryś z naszych Kapłanów mi to wytłumaczy, dlaczego u nas ciągle inaczej, ciągle nie do końca logicznie i "po staremu"...
Kończąc, życzę wszystkim by pomimo różnic liturgicznych, te dni były piękne, by wszystkie liturgię (przypisowe i nie) były piękne! Bo piękno liturgii zawsze pomaga w przeżywaniu największych tajemnic naszego Odkupienia.
Pięknego Zmartwychwstania!!

PS.A co by nie tylko Trzebinia była na naszym pielgrzymkowym Triduum Paschalnym to droga zaprowadzi nas i w Chrzanowie na "Ciemną Jutrznie" i adorację w "ciemnicy" i przy Grobie Pańskim:)

Chrzanowskie parafie

glówny kościół w Chrzanowie p. w. św. Mikołaja

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz